Pannenkoeken bakken

Groep 6 bakt pannenkoeken in verzorgingshuis Woudenberg: ‘Kinderen zijn altijd leuk’

© RTV Utrecht / Robert Jan Booij

Veenendaal – Een recordaantal van 1.715 scholen deden vandaag mee aan Nationale Pannenkoekdag. Groep 6 van de Griftschool in Woudenberg ging langs bij verzorgingshuis Groenewoude om daar samen met de bewoners pannenkoeken te eten.
Met stroop, suiker, fruit of een plakje kaas en spek: met pannenkoeken kun je alle kanten op. Vandaag worden de ouderen uit de buurt die zelfstandig of in een verzorgingshuis wonen in het zonnetje gezet.
De Griftschool is actief aan de slag gegaan met het organiseren van de pannenkoekdag, vertelt meester Jan Willem Hengeveld van groep 6. “De leerlingen hebben zelf menukaarten gemaakt en elke oudere een brief gestuurd om kennis te maken. Sommige bewoners hebben ook teruggeschreven.”
Zoals meneer Blokhuis die contact had met leerling Rosalie. “Zij schreef hoe het met ze ging en wij schreven terug”, zegt meneer Blokhuis, die samen met zijn vrouw een brief stuurde. Leerling Rosalie vindt het contact met de ouderen gezellig. “Ik vind het heel leuk dat je niet alleen met je eigen leeftijd bezig bent.”

‘Kinderen zijn altijd leuk’

Ondertussen worden de pannenkoeken aan tafel gegeten, zelfgebakken door de leerlingen van groep 6. De stapel blijft warm onder de aluminiumfolie. “We gaan lekker pannenkoeken eten. Daar draait het om, en om de gezelligheid”, zegt leerling Nolen.
Naast de pannenkoeken wordt er ook nog een soepje geserveerd en zelfs een toetje. De bedoeling van de gezamenlijke lunch is om jong en oud met elkaar in gesprek te laten gaan. “Dit is de tweede keer dat ik dit doe”, zegt een van de leerlingen. “Een andere keer zat ik in een restaurant en toen was er geen plek bij mijn familie. Toen ben ik bij bejaarde mensen gaan zitten, dat vond ik ook heel leuk. Dan kan je met ze praten en vragen hoe ze vroeger als kind waren. Dan hoop ik dat ze een heel goed leven hebben gehad.”
Eén van de bewoners is erg te spreken over de aanwezigheid van de kinderen. “Kinderen zijn altijd leuk. Al doen ze niks, ik vind kinderen altijd leuk”, zegt de bewoonster. Zelfs als ze vervelend zijn? “Dat hoort erbij, dat ben ik zelf vast ook wel geweest.”